Wat we doen en wat ons opvalt - Reisverslag uit Sydney, Australië van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu Wat we doen en wat ons opvalt - Reisverslag uit Sydney, Australië van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu

Wat we doen en wat ons opvalt

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els&Hans

28 December 2016 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

Best veel dingen waar we mee bezig zijn, zijn niet reuze spannend. We voelen ons hier heerlijk en zijn ook veel op bezoek bij lieve vrienden. Toch 'doen' we wel dingen.

We zijn bijvoorbeeld naar een 'wildlifepark' geweest. Dit was een soort dierentuin waar je ook tussen de dieren (oa kangoeroes) kon door lopen. Er waren over de dag verspreid activiteiten die je kon bezoeken. Oa een 'farmshow' waar een demonstratie schapen vangen en scheren werd gegeven. Er waren ook verschillende 'meet and greet'-momenten. Dan ging een deur open en daar achter stonden medewerkers met dieren op de arm achter een soort hekjes en kon je vragen stellen. Of op de foto met een koala. Zeg vooral niet koalabeer want het is GEEN beer hebben we gehoord.

We zijn ook naar Busselton Jettie gereden. Een soort pier/steiger die 1,5 km de zee in gaat. Je kan onderweg op verschillende plekken de zee in om te snorkelen of zwemmen. Dat was echt leuk, een fikse school van zeker 50 cm grote vissen zwom onder ons door.
In Margaretriver heeft Hans een reisgitaartje gekocht. Speelt lekker!

We hebben ook fietsen gehuurd. We zijn daarmee oa naar Fremantle (een soort Perth aan zee) gefietst. Op zich maar ruim 30 km, wel het laatste stuk zeker 10 keer heuvel op en af en dat met 33 graden in de schaduw. Onderweg was trouwens geen schaduw.

We zijn ook met de fiets naar 'christmascarols by candlelight' geweest. Dat was echt bijzonder. We zaten met zo'n 20.000 mens op een grasveld te luisteren. Bijna allemaal met een led-kaarsje in de hand. Was echt heel leuk om daar tussen te zitten. Gelukkig is er niet een idioot met een vrachtwagen op ons ingereden. Aan het eind was ook een mooi vuurwerk. Daarna ... 20.000 man naar huis. Heel veel met de auto en 2 op de fiets. Dat waren wij!

En dat brengt me bij: wat valt ons hier op...
- Aussies zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Echt aardige mensen.
- Er zijn best veel dikke volwassenen. Ook best veel krijsende peuters.
- Een fiets is hier geen vervoermiddel zoals bij ons, meer een sport attribuut. Helm is verplicht, lichtjes krijg je alleen op verzoek mee. Met die lichtjes ben je zelf wel zichtbaar, maar je kan er in het donker niets mee zien van de weg.
- Er zijn veel mooie fietspaden die evenzo plotseling kunnen stoppen. Dan rijd je ineens over een kruising van 2 (wat wij zien als snel) wegen. Best raar.
- Regels zijn hier regels! Creatief hier mee omgaan is niet voor de hand liggend. Bv de fietsenhuur is 1,2,3,4 dg en dan een week. Als we de fietsen voor 11 uur terug zouden brengen dan was het 4 dgn, half 12 was een week. En dat vond de verhuurder heel normaal.
- Een (ex)gevangenis is hier een gewilde trouwlocatie. @ Jannemieke, ideetje?
- Er zijn hier 'Private parks' , groepen huizen (tamelijk in the middle of nowhere) met een grote muur er omheen.
- Een pakje sigaretten kost hier € 17,50 voor 20 stuks!
- In de supermarkt verkopen ze geen bier of andere alcohol. De Supermarkt gaat ‪om 18 uur‬ dicht, de 'bottlestore' is tot laat is de avond open. Je hebt daar zelfs 'drive through' versies van
- Je krijgt hier enorme hoeveelheden (dunne) plastic tasjes in de supermarkt.

Zo kan ik nog meer opnoemen, maar Australiërs zijn vooral heel vriendelijk, behulpzaam en gastvrij.

Bijna elke avond genieten we van maffe lachsalvo's. Soms vele tegelijk. Je wordt er spontaan vrolijk van! Geen dronken buren maar Kookabura's: de grootste IJsvogelsoort!

De kerstdagen waren warm op veel manieren. Qua temperatuur maar ook qua ontmoetingen. We hebben meegedaan aan de kerstwijding (Christmas dedication) in Perth en zijn bij 3 families op bezoek geweest.
Als kadootje hebben we 57 min met onze kinderen geskyped. Die vierden Kerst bij Jannemieke thuis. Robbert had de Skype en een webcam op de (naar ons idee heel grote) tv geïnstalleerd en het was heerlijk om elkaar zo te zien en te spreken.

Perth was een mooie tijd met veel mooie ontmoetingen!

We zijn net geland in Sydney, binnenkort meer over wat we hier beleven.

Tot dan,
Liefs Hans en Els

• 28 December 2016 - 15:52

Marjon:

Wat fijn dat het jullie zo goed gaat.
    Hier verdrietig, omdat ma Kropff gisteren is overleden. Het ging snel niet goed met haar, daarom was het wel goed zo. Verlies voor pa, die ook dementerend is ook heftig. Op 4 januari is de uitvaart.
    Wilde jullie dit toch vertellen.
    lieve groetjes, Marjon

• 28 December 2016 - 16:29

Herman Van Der Ham:

Leuk weer een update en de nodige weetjes over Australie.

• 28 December 2016 - 16:41

Willem En Anneke:

Onder het genot van de top 2000 jullie verhalen lezen! Heerlijk! En fijn om even via een grote beeldbuis te skypen. Ver weg maar dan toch weer even heel dichtbij. En de kerstwijding zal voor jullie nooit meer hetzelfde zijn..
    Lieve Hans en Els, blijf genieten van deze bijzondere reis met zoveel verschillende indrukken!!!

• 28 December 2016 - 16:54

Greetje Hoekstra:

Wat leuk om allemaal te lezen!!!! alvast een fijne jaarwisseling!

• 28 December 2016 - 18:00

Bob Laurenssen:

Leuk al die " Wat valt ons op"! en de rest van jullie belevenissen. Fijn dat jullie het zo goed hebben! Lekker blijven genieten! Liefs van ons, Bob.

• 28 December 2016 - 20:07

Henk Groot:

wat een bijzondere belevenissen en wat heerlijk dat je het samen zo kan uitbuiten !
    straks de jaarwisseling, eerst meeleven met thuis en dan daarna nog eens dunnetjes overdoen ter plaatse ; heel apart ! betekent dat ook dubbel champagne ??
    blijf genieten ! lieve groet Henk

• 28 December 2016 - 20:09

Henk Groot:

het is natuurlijk andersom : eerst live ter plaatse en daarna meeleven met thuis. sorry !

• 28 December 2016 - 21:25

Jacqueline H:

Leuke dingen doen jullie. Die Kangaroo heeft niet zo een elegante houding aangenomen. :) En ik zie dat Els weer aardig wat op haar schouders heeft genomen.

fijne jaarwisseling.

• 29 December 2016 - 04:30

Laura Giesberts:

Hoop dat die van mij niet onder de krijsende kleuters valt.... hi hi hi
    Het was heerlijk jullie hier gehad te hebben! Carmen mist jullie.. xxx

• 29 December 2016 - 09:37

Thea De Leth:

wat hebben jullie een super mooie reis zo met elkaar dit nemen ze jullie nooit meer af
    en wat fijn dat wij zo met jullie mee mogen beleven wij genieten er erg van nu nog een hele mooie en bijzondere jaarwisseling daar en voor het nieuwe jaar al het goeds geniet daar nog maar even want het gaat nu snel hoor groetjes van ons

• 29 December 2016 - 16:20

Linda:

Hoi lieverds, het hoeft toch ook niet altijd spannend te zijn toch? Als jullie maar genieten van jullie prachtige reis, ondanks al die "regeltjes". Daar kunnen we trouwens in Nederland ook wat van, haha! Ik heb een neef en nicht in Perth, en hoop daar ooit eens op bezoek te gaan. Fijn dat jullie een mooie Kerst hadden! Veel liefs en een mooie jaarwisseling!

• 29 December 2016 - 19:16

Herman Van Temmen:

Dag Els en Hans,
    Knap en leuk hoe jullie steeds je ervaringen beschrijven.
    Ook mooie en leuke foto’s.
    Dat was wel een aardig gewicht in jullie rugzakken.
    Laura en haar family zullen jullie wel missen.
    De mogelijke trouwlocatie daar zal ik Jannemieke ontraden, want dat betekent voor mij dan wel een behoorlijk te maken reis.
    Nog fijne dagen in Sydney en een gezellige jaarwisseling. Ik wens jullie ook alvast een goede doorreis naar Nieuw-Zeeland.

• 31 December 2016 - 11:57

Elly Van Der Koore:

Wat heerlijk jullie belevenissen te lezen. Kan me helemaal voorstellen hoe het daar nu is. Idd zijn Aussies aardige mensen. Dat viel ons ook op. Nu in Sydney, een geweldige stad, zeker met het vuurwerk. Wat is de wereld toch mooi. Als ik jullie belevenissen zo lees gaat het bloed me kriebelen om weer wat te ondernemen. Mijn afgelopen jaar was moeilijk. Het verlies van mijn partner hakte erin. Maar, ik zit vol energie en heb een positieve instelling. Een fijne karaktertrek. Er is zoveel moois op deze aardbol (ook ellende helaas, maar dat is er altijd geweest). Veel plezier verder, jullie hebben de jaarwisseling al achter de rug nu ik dit schrijf. De foto's zijn weer prachtig en geven een heel juist beeld van dat werelddeel. Ik stop, eet mijn appelflap op en ga naar de Oudejaarsborrel bij een oud-collega, leuk, weer veel bekenden ontmoeten. Veel groetjes en tot de volgende keer, Elly

• 31 December 2016 - 18:28

Daniël & Marleen Lonte:

Ha Els & Hans,

Bij jullie is het al 2017. Wij tellen nog een paar uurtjes af.

Gisteravond een bijzondere/mooi Oudejaarsdienst gehad met mijn ¨Marleentjes¨.

Verder nog wat cadeautjes uitgewisseld met elkaar met een lach en een traan.

Een mooi en gezond 2017 toegewenst met elkaar en alle naasten.

Blijf je verwonderen en genieten van elkaar en de wereld om je heen.

Liefs Daniël & Marleen

• 02 Januari 2017 - 15:07

Alda Binder:

Lieve Els en Hans, het is wel een beetje laat maar wij wensen jullie en schitterend 2017.
    Er komen voor jullie best spannende dingen aan. Een dochter die gaat trouwen. Maar vooral
    gezondheid dat is heel belangrijk. Wat weer een prachtig verhaal soms lijkt het of wij er zelf bij
    zijn. Heel veel liefs van ons en de tijd gaat opschieten.