Oud en vroeg weer nieuw! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu Oud en vroeg weer nieuw! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu

Oud en vroeg weer nieuw!

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Els&Hans

01 Januari 2017 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

We zijn nu alweer bijna 5 dagen in Sydney. Een wereldstad! Heel anders dan Perth, maar wel de kenmerkend Australisch nette wegen en goede openbare voorzieningen. De temperatuur is hier hoog, met veel bewolking. De temperatuur is boven 30º en het koelt niet heel veel af 's-avonds. We zijn nu op het OV aangewezen maar dat is prima geregeld. Voor de liefhebber een leuke puzzel om uit te dokteren of je beter met de trein (Metro met bovenleiding), bus of de ferry kan. In Perth wel duidelijker; wat hier lastig is voor ons, is dat op de bushalte de richting/bestemming niet staat. Dus vaak lastig welke kant van de weg je de bus moet pakken. Er is hier een OV-chipcard waarop je per dag max AUS$ 17 (~ € 12) verbruikt, ongeacht hoever en hoeveel je reist. (Op zondagen aangepast tarief, alles online op te waarderen). Heerlijk!!! Dus als je de baai wilt zien, (Sydney ligt aan een soort fjord met lage heuvels), dan pak je de ferry!

Een vriendin van Jannemieke (en nu ook van ons), Jolien, is hier ook. Die heeft 6 weken met de backpack veel van Australië gezien. Behalve het Zuid-Westen, dus samen zijn we "overal" geweest! Veel stof tot gesprek.

We hebben een niet al te volgepropt programma; we kwamen heel laat in ons hotel aan de 28e dus de 29e was met uitslapen (in een heerlijk bed) voor de helft voorbij. We hebben mooie plekken in de stad bezocht, de baai, Olympisch dorp, Bondi Beach en Musea. De nieuwjaarsdag ook weer uitslapen natuurlijk en de 3e januari gaan we in de nacht naar het vliegveld.

Het vuurwerk was gisteren werkelijk adembenemend mooi. Het is voor iedereen te bekijken. Als je verzekerd wilt zijn van een mooie plek met toiletten en drankjes zonder er al de hele dag te zitten, betaal je wel fors. Veel Aussies zijn gek op picknicken dus de velden en boulevards zitten vol, zoals bij ons op de Koningsdag de binnenstad heel vroeg bezet is.
De veiligheid is ook hier geen vanzelfsprekendheid! Dagen van te voren worden de wegen afgezet, lopen er talloze bewakers, bewapende politie en soldaten. Berlijn gaat toch wel door je gedachten als je daar met zo'n miljoen mensen naar het vuurwerk staat te kijken. Onze (rug)tassen zijn 2 maal gecontroleerd. Op oudejaarsdag en de nacht erna is de binnenstad ook nog extra vol van de vele hulpverleners, schoonmakers, noem maar op. Een geweldige organisatie, respect!
Het vuurwerk kostte volgens de berichten € 4,8 miljoen. De organisatie zal het veelvoud hebben gekost. Voor een stad met 4 miljoen inwoners en 1 miljoen bezoekers, valt dat volgens mij best mee. Privé vuurwerk is hier (gelukkig) verboden. Natuurbranden zijn hier hier natuurlijk een ernstig gevaar, maar ik vind het ook een goed idee voor NL! Jaha, ik maakte vroeger met broer en vrienden zelfs zélf vuurwerk. En ook buiten oud en nieuw, dus ik ken de lol van het doe-het-zelven. Ik ben kennelijk uitgepuberd.

De sfeer in de stad rondom oud en nieuw is hetzelfde als bij de Carols by Candlelight. Zo ontspannen. Iedereen roept mekaar "Happy New Year", toe en geeft mekaar spontaan een hand. Als je het hardop roept krijg je een gejuich en hetzelfde als antwoord. Voor je het weet praat je met wild vreemden (velen hebben NL roots) over je reis. Velen zijn zelf op reis... Ook weer de mensen die het feest zó mooi maken!

Tot straks, dan vanuit Nieuw Zeeland.

• 01 Januari 2017 - 09:22

Marjon:

Was weer heerlijk om jullie belevenissen te lezen.
    Een heel mooi nieuwjaar gewenst van Kees en mij.
    Lieve groetjes, Marjon

• 01 Januari 2017 - 09:48

Jacob:

Hallo Hans en Els,een goed jaar toe gewenst en fijn dat jullie zo genieten en ook dat het zo lekker warm is(pufffffff).Trouwens Hans dat groen/rose kleding staat je beeldig,neem je dat mee voor de Zondagen ??.Verder goede reis gewenst naar Nieuw Zeeland en graag tot de volgende keer.Lieve groet van mij Jacob

• 01 Januari 2017 - 10:15

Bob Laurenssen:

In Vogelenzang was het heel rustig met vuurwerk, daardoor kon je het mijne wel goed zien! Els, dat pak staat je goed is echt een aanrader en die strik erom maakt het helemaal af! Geniet nog lekker! Liefs Bob.

• 01 Januari 2017 - 10:17

Elly:

Wat een prachtige reis maken jullie toch! Van ons een heel gelukkig nieuwjaar gewenst groet Elly en Michael!

• 01 Januari 2017 - 11:05

Linda:

De allerbeste wensen voor een mooi, maar vooral gezond nieuwjaar
    En nog even verder genieten van jullie superreis!
    Liefs van Linda en de rest vd fam.

• 01 Januari 2017 - 11:07

Jacqueline H. :

Mooi plaatje, die boten 's nachts verlicht. En een mooie belevenis, vuurwerk in Sidney met nieuw jaar. Wat is de volgende bestemming?

• 01 Januari 2017 - 11:14

Andre En Anja:

Lieve Els en Hans. Wat een prachtige verhalen delen jullie met ons. Heel bijzonder om daar oud en nieuw te vieren. Geniet en dan op naar Nieuw Zeeland!
    Voor jullie natuurlijk ook een heel gelukkig, reislustig en gezond 2017.

• 01 Januari 2017 - 11:57

Dirk:

Beste Hans en Els, wat heerlijk om het Nieuwe Jaar te starten met een brief van jullie uit Sydney. Dank! Wij wensen jullie ook een mooi en gezond 2017 toe met nog veel reisavonturen. Blijf genieten samen en jezelf verwonderen. Gaat zeker gebeuren in Nieuw Zeeland! Groet Joke en Dirk

• 01 Januari 2017 - 12:16

Elly Van Der Koore:

Wat heerlijk te lezen en zo herkenbaar. Ons verwonderde het ook dat OV en zulke zaken zo goed was geregeld in vele landen. Wij zagen ook steeds op vliegvelden mensen met een spanbord van hun hotel staan en daar reed dan een busje naartoe. Prima georganiseerd. Daar kan de NS ook nog wat van leren. Ja, Sydney is indrukwekkend. Het Opera House, the Harbour Bridge, ja allemaal fantastisch om weer te zien op jullie foto's. Wat ik jullie al eerder schreef, het gaat bij mij weer kriebelen....... Hier is de jaarwisseling achter de rug. Het was heel leuk ook met veel vuurwerk. Vanmorgen ben ik weer thuis gekomen uit Wassenaar, waar ik oud en nieuw vierde en ben gelijk aan de slag te gaan de kerstrommel op te ruimen. Wat zou dat toch zijn? Voor de Kerst vind ik het enorm leuk al die versierselen, maar na Nieuwjaar vind ik het rommel. Dus weg ermee. Veel dank voor het delen van jullie belevenissen en de prachtige foto's. Heel leuk om dat samen te beleven. Groetjes, Elly

• 01 Januari 2017 - 12:37

Leonie Arie:

Allereerst van harte een heel gelukkig en gezond jaar. Dank voor jullie mooie reisverslagen. Zo voelt het alsof jullie niet weg zijn. Hartelijke groeten Leonie Arie.

• 01 Januari 2017 - 14:55

Annelies:

Lieve Els en Hans,
    Een gelukkig en gezond nieuwjaar. Wat een prachtige reis maken jullie.. En wat goed dat jullie dit doen.,ik geniet van jullie berichtjes en foto's ... Nog een hele mooie voortzetting van de reis. Ben benieuwd naar Nieuw Zeeland.. Goeie vlucht

• 01 Januari 2017 - 16:03

Niek En Henny:

Allereerst een goed 2017 gewensten jullie genieten enorm,ja het is een prachtig land.En bij ons roepen het weer vele herinneringen op.(zoals west australie en Sidney.)En nu gaan jullie nog naar Nieuw Zealand ook zo,n mooi land doen jullie dit weer met een camper?Wij hebben dit 5weken gedaan prachtig.Vooral het Zuider eiland meer schapen dan mensen.Nu geniet er goed van dan kun je er altijd op terug kijken.Lieve Groeten Niek en Henny.

• 01 Januari 2017 - 16:19

Bertil En Maureen:

Lieve Hans en Els,
    Eerst willen we jullie een heel liefdevol, reislustig, gezond en vrolijk 2017 wensen. We genieten enorm van al jullie berichten. En wat gaaf dat jullie oud en nieuw in Sidney hebben gevierd.
    Veel liefs, Bertil en Maureen

• 01 Januari 2017 - 17:55

Trudie:

Beste Els en Hans,
    Mooie reis tot nu toe! Nog heel veel reisplezier in 2017!

• 02 Januari 2017 - 12:44

Thea:

wat een mooi vuurwerk en wat goed geregeld zo moeten ze het hier ook maar doen we zien wel dat jullie nog steeds erg genieten maar dat verbaasd ons eigenlijk niet want het is zo een mooie reis nu op nar nw zeeland het laatste land van de reis wij wensen jullie een heel mooi 2017 toe met veel gezondheid en geluk

• 03 Januari 2017 - 12:48

Eric Van Den Dool:

Beste Hans en Els,

Beste wensen voor 2017! Wat mooie start hebben jullie nu daar!
    Ik zie trouwens dat jullie niet alleen back-packen, maar ook front-packen :-)

Groeten,

Eric