Wat doet een mens op Waitangi day? - Reisverslag uit Waitangi, Nieuw Zeeland van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu Wat doet een mens op Waitangi day? - Reisverslag uit Waitangi, Nieuw Zeeland van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu

Wat doet een mens op Waitangi day?

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els&Hans

06 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Waitangi

Lieve allemaal,

Momenteel wordt Nieuw Zeeland bewoond door een mix van (ex) Europeanen en Maori's. De Maori's woonden eerder in Nieuw Zeeland dan de Europeanen, maar ook 'pas' een jaar of 900 á 1000. Daarvoor zouden er andere volken hebben geleefd die door de Maori's (die in boten (waka's) vanuit de Polynesische eilanden kwamen) zijn verdreven (lees uitgemoord).
In de eerste helft van de 18e eeuw kwamen er meer Europeanen naar NZ die steeds meer beslag legden op de grond. Er is (i.t.t. in Australië) steeds een vorm van overleg geweest tussen de beide volken wat in 1840 leidde tot het verdrag van Waitangi. Hierin werd een vorm van overeenkomst gesloten over het beheer van de grondgebieden in NZ. Een vorm van overeenkomst, de Britse versie is niet gelijk aan de vertaalde Maori versie en de interpretatie van de tekst is ook niet hetzelfde. Er is daarna nog wel het e.e.a. aan oorlogvoering geweest maar dit verdrag is wel de basis waar men van uit gaat, (alhoewel er op onderdelen nog steeds onenigheid is). Dit wordt jaarlijks herdacht op Waitangi day (6 februari) en waar zou je naar toe gaan op deze landelijke feestdag als je er op 15 min varen vanaf zit?

We zijn naar de Waitangi Treaty Grounds geweest waar op meerdere podia muziek werd gemaakt en gedanst. Bv door de lokale hiphop dansschool (erg goed!!!) en ook door Maori groepen. Waar we ons eerst wat verlegen voelden bij de 'cultural show' in een natuurpark was (dat voelde ietwat als 'aapjes kijken'), was dit heerlijk om naar te kijken en luisteren. Omdat mensen samen de dag van eenwording wilden vieren! We hebben ook waka's op het water gezien (bepeddeld door wel 40 mensen) en gezien hoe deze boten werden opgeborgen en gezegend. We hebben ook de ceremonie van het 'strijken van de vlag' gezien. Erg Brits met veel marsmuziek en militair vertoon (compleet met perfekt getimed saluutschot vanaf een fregat). Ook hier was een Maori groep bij betrokken, mooi om te zien. Er was ook een grote markt met veel eten (oa halve kleine watermeloen met roomijs) en drinken dat door lokale initiatieven werd verkocht. En na afloop, toen we terug liepen naar de boot, viel ons op hoe schoon het terrein (dat de andere 364 dg/jr niet vrij toegankelijk is) al weer was. Iedereen ruimde zijn eigen troep op in containers die overal stonden.

We staan nu op een camping in het Noorden van het Noordereiland. Het is inmiddels al dagen mooi en warm weer en op de dagen met regen zaten we meestal in de auto. Deze camping onderscheidt zich door de vele vogels. Exotisch zoals de weka, een vogel zonder zichtbare vleugels die het moet hebben van het lopen. Ze staan bekend om hun brutaliteit en we hebben er ook een rondom de tent lopen die 's avonds een (nog niet gebakken) lamskarbonaadje van ons heeft gepikt. En niet exotisch zoals eenden. We zien regelmatig een gehandicapte moedereend met 4 puberkinderen en een eend met een schattig pulletje. Ik mag ze van Hans niets geven.
We zijn inmiddels wel een "Dutch deli" tegen gekomen waar we stroopwafels en een paar stukken oude kaas hebben ingeslagen. Wat is dat weer genieten!!!

Nog een paar "wat valt ons opjes"
- Als er brand is dan gaat een sirene af om de vrijwilligers bij elkaar te roepen. Op onze vraag of dat niet via de mobieltjes gaat, kregen we als antwoord: "Jawel, maar we vinden de sirene ook nog zo leuk".
- Bijna alles kost geld (zelfs het kijken naar pinguins in de natuur), veel geld (fiets huren voor een dag $ 70) behalve wc's. Overal schone, gratis, openbare toiletten!
- Stoppen voor voetgangers is hier niet vanzelfsprekend en er zijn amper zebra's.
- Elk dorp heeft wel een Victoriastreet.
- Dit is het land van de varens, je ziet ze overal (ook in de bergen). Er is ook een varen-op-stam variant. Prachtig!
- Je ziet fietsers ook op 100 km-snelwegen. Vaak met kampeeruitrusting berg op en berg af. Respect!
- Europees origine NZ'ers hoor je meestal met veel respect over de Maoricultuur praten
- Je hebt naast 'let op overstekende kinderen' ook 'let op overstekende bejaarden' borden in het verkeer.
- In de hotwatergebieden hangt vaak een constante zwavelstank. Bewoners zeggen die niet meer te ruiken.
- Helmen van werkers buiten hebben vaak 'nekflapjes'. Die zijn dan ook in signaaloranje of -geel.

Heel veel liefs van ons,
Hans en Els

• 07 Februari 2017 - 09:24

Herman Van Temmen:

Wat leuk dat jullie die Waitangi day nog konden meemaken. Wat betreft schoonhouden en opruimen in Nieuw Zeeland kunnen wij in Nederland nog wat leren. En waar heb je hier nog openbare toiletten.
    Ik wens jullie nog een fijne laatste week. De dagen zullen nu wel hard gaan denk ik.
    Hart. groeten,
    Herman van Temmen sr.

• 07 Februari 2017 - 11:16

Elly Van Der Koore:

Wat ontzettend gaaf. Heb net naar jullie filmpje op FB zitten kijken. Geweldig dat koor zingend een song van Leonard Cohen en dat kind onbevangen daarvoor staand met ballen zwaaien. Heerlijk om te zien. Idd schone toiletten viel ons ook op, zelfs in parkeergarages met ook commodes om baby's te verschonen. Daar kan Nederland nog wat van leren, zo ook dat opruimen van zooi. Ja, overal varens. Heel decoratief, zelfs op een station (Cairns) in Australia, één en al varens. Heerlijk nog een week daar, benut elke minuut, wat....seconde. Geniet, geniet, geniet. Voor het geval dit jullie laatste bericht daarvandaan is, heel goede reis terug en weinig vertragingen. Veel groetjes en liefs, Elly

• 07 Februari 2017 - 12:07

Elaine:

ah de geur van Rotorua... Brings back memories

• 07 Februari 2017 - 12:33

Thea De Leth:

Wat bijzonder dat jullie dit mee maken nog net op de valreep wij zullen jullie prachtige verslagen en foto's gaan missen als jullie weer thuis wij wensen jullie 15 februari ook een hele goede vlucht toe en kom weer veilig thuis we kijken naar jullie uit groetjes Rob en thea

• 07 Februari 2017 - 12:57

Alda En Bert:

Lieve Hans en Els 4 maanden zijn om en nu de laatste week.
    Wat hebben jullie ons laten meegenieten met al die leuke verslagen en al die prachtige
    foto's. Wij wensen jullie een goede reis terug naar ons prachtige land en onze mooie stad Haarlem.
    Jullie zijn toch niet vergeten dat jullie daar wonen?
    Wij verheugen ons om elkaar weer te zien. Heel veel knuffels van ons beide.

• 07 Februari 2017 - 13:22

Henny :

Lieve Els &Hans
    Wat een mooie reis is dit geweest daar kunnen jullie lang van genieten,en nu nog even de laatste dagen van alles bekijken en dan weer terug naar het Kikkerlandje maar ook dat zal weer fijn zijn denk ik.Wij hebben genoten van jullie mooie verslagen en foto,s.Nog een mooie paar dagen en een goede terug vlucht en weerzien met de kinderen en allen.Veel liefs van Niek en Henny.

• 07 Februari 2017 - 22:35

Dirk:

Hoi Hans en Els, dank, dank voor jullie boeiende reisimpressies en schitterende foto's! Echt genieten! Jullie nog veel plezier samen de laatste dagen, groet Dirk

• 08 Februari 2017 - 02:36

Ben & Corry:

Wat een prachtige reis die jullie toch maken. We hebben heel erg genoten van je verslag en uitleg Nel en ook die mooie photos erbij. Blijf genieten zolang je nog in dit mooie land bent! Groetjes Corry en Ben

• 08 Februari 2017 - 17:52

Bob:

Weer een mooi verhaal met idem foto's !

• 10 Februari 2017 - 01:37

Marjo:

Wat een mooie foto's!! Fijn dat ik hier, op deze manier, van mee kan genieten.

• 13 Februari 2017 - 17:05

Liesbeth Rosito:

Op de valreep een berichtje van ons. Dank voor alle prachtige reisverslagen, weetjes en foto's. We hebben er van genoten. Geniet van de laatste dag en een goede terugreis gewenst. Groetjes van Liesbeth en Michele.