Ver weg en toch verbonden - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu Ver weg en toch verbonden - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu

Ver weg en toch verbonden

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Els&Hans

04 November 2016 | Nepal, Pokhara

Lieve mensen,

Wij hebben hier prachtige ervaringen met hele lieve gastvrije mensen waar we weer een feestdag hebben gevierd. Inmiddels zijn we begonnen aan onze trektocht naar het Annapurna basiskamp (ABC). Thuis gebeurt er ook van alles; leuke maar ook verdrietige gebeurtenissen. Lieve mensen in onze kennissenkring die ons ontvallen... Vanaf deze plek gaan onze warme gedachten van verbondenheid en medeleven naar de betrokkenen en naasten uit.

Els heeft te horen gekregen dat ze haar baan gaat verliezen. De kans dat dat zou gebeuren was groot. Maar rondom de bekendmaking was het heel spannend. Toen het (eindelijk) bekend was, was het aanvankelijk naar om te horen. Maar nu gaat het weer en we genieten van onze trektocht.

Afgelopen dinsdag was het Tihar, een dag dat de zusters de broeders zegenen met een tika, met olie in je haar en oren en lekker traditioneel klaargemaakt eten. Als "lid" van de familie van onze gastvrouw heeft Els 5 broers gezegend heb ik 3 zuster-zegeningen van zusters ontvangen. De broers geven ook zegeningen (Tika) aan de zusters. Dit gaat gepaard met uitwisselen van kado's en envelopjes met geld. Ook het huis ontving op de deurpost Tika's van de vrouwen.
Na de ceremonie werd er een bord met lekkernijen uitgedeeld en daarna werd er rijst met dahl (een soort kerrie- achtige soep met groenten) met diverse soorten gekruide groenten geserveerd. Wij zaten al vol van het bord lekkernijen. Tijdens alle rituelen hebben we volgens Nepalese traditie op de grond gezeten. Voeten zoveel mogelijk onder ons (kleermakerszit). Benen gestrekt met de voeten vooruit is niet netjes.
's-Avonds staat het kaartspelen, zang en dans op het programma. Els heeft de jongeren leren toepen. Geeft altijd veel lol. Gewoon lekker op de grond. Intussen stond de tv aan en werd er door de anderen druk gepraat. Later verscheen er een muziek en dansgroep voor de deur. Tijd voor dans. De muziek kent heel veel mantra achtige herhalingen. En op die cadans kun je prima dansen. Ook tegen bedtijd ca 21.30 merk je toch weer bijzondere gewoontes; waar iedereen (en wij dus ook) bij zat ging de moeder zich ontkleden om haar slaaptenue aan te doen. Tijd om heel snel naar bed te gaan. Ik voelde me wel wat ongemakkelijk maar wat een lieve gastvrije mensen!

We hebben nog een korte dag op de school doorgebracht om nog wat afbeeldingen op de muren te schilderen en in te pakken. Vanuit Pokhara zijn we vertrokken richting ABC.

We plaatsen dit bericht, nog even zonder foto's en / of filmpjes. We zitten nu bij Poonhil met adembenemend mooi uitzicht op de besneeuwde bergen maar met een héle trage WiFi. Later meer over de trektocht.

Heel veel liefs en weet dat we aan jullie denken!


  • 04 November 2016 - 13:48

    Marjon Kropff:

    Lieve Els en Hans,
    Voel me echt met jullie verbonden. Wat naar dat jullie een dierbare moeten missen.
    Goh, Els je baan kwijt, dat is inderdaad wel slikken. Met jouw apaciteiten komt er vast
    iets moois op je pad.
    Heel veel wandel plezier en wees zuinig op jullie zelf.
    Dikke kus, Marjon

  • 04 November 2016 - 15:13

    Herman Van Der Ham :

    Ik weet niet wie er is overleden, maar ik leef met jullie mee. Toch een naar bericht dat je je baan verliest. Gezien je inzet al die jaren moet dat als een slag zijn aangekomen. Ik spreek uit ervaring. Gelukkig wordt er veel feest gevierd in Nepal en kunnen jullie je zinnen verzetten. Geniet ervan.

  • 04 November 2016 - 16:00

    Isabel:

    Wat naar om zo een bericht te horen en dan fysiek zo ver weg zijn, maar gedachten zijn krachten en je kunt je daarmee verbinden met de nabestaanden.
    Het is fijn te lezen dat jullie zo genieten en het is idd jammer van je baan Els, maar weet dat waar oude deuren dicht gaan er weer nieuwe deuren geopend worden. Wie weet wat voor nieuws er op je pad komt.

  • 05 November 2016 - 10:30

    Bob Laurenssen:

    Lieve Hans en Els, ook al zijn jullie ver weg, we blijven inderdaad met elkaar verbonden. Lieve groet van ons!

  • 05 November 2016 - 15:58

    Paula De Vries:

    Hallo Els en hans ,
    Fijn om wat van jullie te horen.
    Liefs Paula.

  • 05 November 2016 - 21:58

    Jacqueline:

    Ik hoorde het bericht over Els' baan vorige week. Heel vervelend. Ik kan me voorstellen dat dit een domper geeft op jullie reis. Ik hoop dat Nepal voldoende rust en afstand geeft om dit te laten bezinken.
    Ik heb na een periode van 4 maanden weer werk. Ik ga per 1 december beginnen bij Slachtofferhulp Nederland. Zoals Isabel zo mooi schreef: "waar oude deuren dicht gaan, worden er weer nieuwe deuren geopend."

  • 06 November 2016 - 12:04

    Elly Van Der Koore:

    Veel dank voor jullie bericht. Inderdaad doen jullie daar dingen waarvan je in de westerse wereld totaal vreemd bent. Zoals ik al eerder schreef dan is het "go with the flow". Het is altijd vervelend vrienden te verliezen, zeker als je ver weg zit en geen arm om hen heen kunt slaan. Maar probeer het zo snel mogelijk achter jullie te laten. Ook je baan verliezen Els, dat is heel vervelend, maar wat de schrijfster hierboven schrijft; "waar oude deuren dicht gaan, gaan nieuwe open". Zelf heb ik het 2x meegemaakt en achteraf ben ik er steeds wijzer van geworden. Maar zoiets weet je pas achteraf, m.a.w. maak je er niet al te druk om en ga door met je ding. Maar ik kan me indenken dat je even hebt staan stampvoeten. Ga fijn zo door en blijf ons op de hoogte houden. Ik verslind jullie verslagen en geniet ervan. Groetjes Elly

  • 07 November 2016 - 12:22

    Alda Binder:

    Lieve Els en Hans.
    Het verwerken van teleurstellingen is niet makkelijk maar ik weet zeker met wat tijd kom je er
    zeker over heen. Laat het niet, het nu vertroebelen. Denken extra aan jullie veel liefs van ons beide.

  • 07 November 2016 - 19:37

    Ad:

    Ha Hans en Els, blijf genieten in harmonie met wat er is. Liefs Ad.

  • 07 November 2016 - 20:41

    Marjo:

    Puf, wat naar voor jullie. Nooit leuk als je ver weg zit en er gebeuren dingen, waar je dan niets mee kunt. Wel heel mooi dat jullie dit allemaal mee kunnen/mogen maken. En ja, als jullie terug zijn komt er vast iets mooi's op jullie weg. Geniet hier eerst maar van. Dikke knuffel.

  • 09 November 2016 - 09:56

    Andre En Anja:

    Lieve Hans en Els,
    We leven met jullie mee en er komt vast weer iets op je pad Els waar je je werkvreugde in zal vinden. Geniet nu van de reis. Deze ervaring neemt niemand je meer af.
    Lieve Groet, A&A

  • 13 November 2016 - 14:18

    Agnita Kuipers:

    Hoi Els en Hans,
    Heel erg leuk om al jullie belevenissen zo te volgen. Ondanks het nare bericht van het verliezen van baan, hoop ik toch dat jullie blijven genieten. Ik leef wat dat betreft mee met je, Els, want ik heb deze week gehoord dat mijn functie wordt opgeheven. Ik had zo gehoopt dat we samen zouden eindigen, net zoals we waren begonnen. Maar het lot bepaalt duidelijk anders.
    In elk geval blijf ik genieten van jullie mooie verhalen.
    Heel veel plezier samen.
    Liefs van Agnita.

  • 13 November 2016 - 17:26

    Linda:

    Ha lieverds,
    Wat fijn te lezen dat jullie zo genieten, ondanks de vervelende dingen die thuis zijn gebeurd. Je baan kwijtraken is balen, maar je zult ongetwijfeld iets anders op je pad vinden waar je voldoening uit kunt halen. Want daar gaat het toch ook om in je werk!
    Heerlijk om zo kennis te maken met andere mooie culturen hè? Een verrijking in je leven!
    Heel veel liefs en een knuffel, ook van Jan

  • 14 November 2016 - 10:01

    Tilly:

    Jeetje ook niet erg leuk om tehoren dat je zo ver zit dat je dan hoort je gaat he baan verliezen maar lieve els met jou kracht en capaciteiten heb jij zo een nieuwe baan ik zeg laat het rusten en geniet van jullie prachtige reis samen dikke kusss

  • 14 November 2016 - 10:26

    Anke:

    Ha Hans en Els wat leuk om steeds met jullie mee te lezen en de omgeving te zien door jullie mooie foto's. Els wat waardeloos van je baan ik hoop dat je het voor nu van je af kunt zetten en blijft genieten. Lieve groetjes Anke.

  • 14 November 2016 - 14:04

    Jan En Lieneke:

    Hallo Hans en Els.
    ik hoop dat je ons herkend. Ik jan ben die gene die de fles backpiper met je heeft leeggedronken.
    ik lees nog geen verslag over het behalen van ABC maar ga ervanuit dat jullie jet hebben gehaald en hebben genoten.ondanks de koude nachten op hoogte.
    we zullen het nog wel lezen. Vanavond onze laatste nacht in Kathmandu. En dan gaan we nog even kijken of er inderdaad een noodsituatie in India is.
    veer reisplezier en we lezen het eindresultaat nog wel.
    succes in iedrrgeval en.... blijf genieten.
    Groetjes Jan en Lieneke (Ureterp)

  • 14 November 2016 - 19:38

    Christa:

    Hoi Els en Hans,
    Vorige week hoorde ik dat jij ook een bericht hebt gekregen over je baan, die stopt.
    Ook facility is aan de beurt. Er gaan er nu zoveel!!!
    De sfeer is er niet beter op geworden helaas. Dus wees maar blij dat jullie deze mooi reis maken en zoveel prachtige en bijzondere dingen meemaken.
    En ver weg zijn van de ellende op het werk!
    Geweldige reis maken jullie wat een ervaring.
    Blijf genieten Els en Hans en laat je niet leiden door de narigheid hier!
    Heel veel plezier nog!
    Lieve groet,


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els&Hans

Wij gaan samen een reis maken van 5 maanden.

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 21384

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 16 Februari 2017

Wereldreis

Landen bezocht: