Quokka's, dolfijnen en kangoeroes - Reisverslag uit Rottnest Island, Australië van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu Quokka's, dolfijnen en kangoeroes - Reisverslag uit Rottnest Island, Australië van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu

Quokka's, dolfijnen en kangoeroes

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els&Hans

15 December 2016 | Australië, Rottnest Island

Lieve allemaal,

Inmiddels zijn we helemaal gesetteld en hebben we ook al (ruim) buiten de camping gekeken. Eerst echt in de buurt, boodschappen doen, beetje lopen en zo. En we hebben inmiddels ook wat uitstapjes gemaakt.

De eerste was naar Rottnest Island. Dat zou zo heten omdat er zoveel rattennesten zijn. De beestjes die daar leven lijken misschien in de verte op ratten, maar het zijn Quokka's. Hele schattige knaagdieren die alleen op dat eiland leven en nergens ter wereld anders. We zijn met een boot naar het eiland gevaren en daar heerlijk rondgefietst, gesnorkeld en quokka's gespot. Helaas wel allebei een tikkie verbrand, kan ook lastig anders als je de hele dag buiten bent met 34 graden en volle zon die vrijwel loodrecht boven aan de hemel staat. Om op tijd de boot te halen moesten we om 6 uur op. Dat was weer even wennen. Op de boot werden meerdere nummers gedraaid die we op mijn koor zingen. Ik moest wel aan jullie denken!

We hebben ons aangemeld om hier met de kerstwijding mee te doen. We zijn heel hartelijk ontvangen en ook al uitgenodigd voor de 1e kerstdag. Dat voelt toch wel heel goed. Tsja, daar kan Hans natuurlijk niet in zijn afritsbroek en sandalen gaan staan. We hebben een complete kerstoutfit (nette broek, colbertje, overhemd en zelfs een stropje) voor hem gekocht voor het bedrag van 55 euro. De schoenen heeft hij te leen. Eten is hier best prijzig, kleding valt erg mee.

Op een heel hete dag zijn we naar de Fremantle prison (gevangenis) geweest. Het was buiten 37 graden en binnen wel uit te houden. Veel over de geschiedenis gehoord. De eerste Australische immigranten waren convicts (veroordeelden) uit Engeland. Met het idee dat ze na hun straf (1 jr cel voor het stelen van 2 broden) een leven hier konden gaan opbouwen. Hun eerste klus was het bouwen van de gevangenis zelf, tot 1991 de enige gevangenis in Australië. Ongelofelijk, er waren ook toen geen toiletten op de cellen, daar waren emmers voor. Nu zijn er meerdere kleinere gevangenissen in gebruik. De laatste ruimte die we bekeken was de 'executionroom', daar is in de jaren 80 de laatste gevangene opgehangen. Die ruimte had van mij uit de rondleiding mogen blijven.

Op zondag 11 dec zijn we naar de dienst geweest en na 'op de koffie' vertrokken richting Shark Bay (ruim 850 km noordwaarts). Wat is het rijden hier prachtig, een feestje op zich! We hebben best veel kangoeroes gezien, helaas bijna allemaal liggend langs de weg. Gelukkig ook een levende op de camping en 2 op de weg terug naar huis. We zijn er achter gekomen dat onze camper ongeveer 1 op 8 rijdt (bij max 100 km/h vanwege de overdag bijna altijd harde wind). En dat terwijl je onderweg soms een uur geen andere auto tegen komt, geen bereik hebt en niet elke 50 km een tankstation. Maar het is allemaal goed gegaan en nu zijn we weer op de camping.

Er waren daar (hier trouwens ook vaak) heel veel opdringerige vliegen. Vliegen op zich vind ik wel oké, het wordt wel vervelend als ze de hele tijd in je ogen, oren en neus proberen te kruipen. We zijn ook naar het reservaat Mokey Mia geweest, daar wordt veel aan onderzoek en bescherming van dolfijnen gedaan. We hebben daar veel over gehoord en ook gezien hoe een paar dolfijnen een paar visjes kregen. Niet te veel, anders verleren ze om zelf voor hun eten te zorgen. Lekker gewandeld, pelikanen en heel veel andere vogels gezien. De kusten en de zee zijn er ongelofelijk mooi. Rood zand, fel witte stranden, de zee met alle kleuren blauw, waanzinnige leegte en verten...

Morgen naar een wildlifepark, daar hebben ze veel levende kangoeroes!

Heel veel liefs voor iedereen
Hans en Els

PS We zijn inmiddels over de helft van onze reis. We zijn nog niet aan het aftellen hoor, het bevalt ons nog steeds prima zo!

• 15 December 2016 - 15:13

Bob Laurenssen:

Was weer leuk om te lezen hoor! Lekker blijven genieten, is vast heel apart om de feestdagen te gaan vieren in de hitte! Liefs van ons, Bob.

• 15 December 2016 - 15:35

Henk Groot:

Elk voordeel hep zijn nadeel. Een mooie reis, maar ja als je te lang in zon verblijft , verbrandt je en ja, te veel vliegen is lastig en ja, als je netjes naar het kerstfeest en de kerstwijding wil, moet je iets aanschaffen. Maar... zal ik je wat vertellen ? ik heb geen greintje medelijden. Geniet verder met volle teugen en voorlopig nog maar niet denken aan het einde van je reis. lieve groet Henk

• 15 December 2016 - 15:51

Annet:

Wat schrijven jullie toch een leuke verhaaltjes! Heel leuk om met jullie mee te lezen.
    Het klinkt allemaal fantastisch! Echter, ik in mijn nieuwe huis, zou toch niet willen ruilen. Fijne dagen gewenst daar! ⭐️

• 15 December 2016 - 16:31

Jacob:

Weer een schitterende beschrijving en mooie foto`s er bij toe gevoegd.Geniet nog maar verder van jullie reis.Alleen dat jullie verbrand zijn was toch niet nodig volgens mij,want op een van de foto`s in de camper zag ik een BRANDBLUSSER hangen!!!had die maar gebruikt Ha HA.Verder groet van Jacob.

• 15 December 2016 - 17:34

Marjon Kropff:

Lieve Els en Hans,
    Geniet nog maar lekker de komende weken.
    Dikke zoen, Kees en Marjon

• 15 December 2016 - 17:48

Linda:

Hoi Els en Hans,
    Wat een heerlijk verhaal en leuke foto's weer.
    Dank voor de kerstkaart van verre (helaas ben je niet de eerste Els en kun je dit jaar niet meedoen in de wedstrijd "wie stuurde de mooiste zelfgemaakte kaart")
    Maar als het de wedstrijd was van de kaart, die de meeste km heeft afgelegd, zou je vast en zeker gewonnen hebben.
    Wens jullie mooie dagen en nog veel genieten.
    Liefs van Linda

• 15 December 2016 - 20:56

Martine Van Der Ham:

Hoi, hoi,

Vandaag jullie kerstkaart ontvangen! Waarvoor hartelijk dank. We kunnen er geen terugsturen. Jullie zijn nu echt aan het genieten.
    Veel plezier bij de kerstviering.

xxx

• 15 December 2016 - 21:53

Derya :

Bedankt voor de kerstkaart, leuk verslag, mooie foto's

• 16 December 2016 - 14:30

Henny Coster:

Lieve Els en Hans
    Ja jullie genieten heerlijk,en nu zien wij onze eigen reis ook veel terug waar jullie nu komen .Het is een prachtig land en die struik waar je het over hebt is een Christmis tree.Prachtig zijn die.Ik heb via met liefs een kaart gestuurd naar Hans zijn mailadres maar weet niet of je die gekregen hebt.Nu maak er nog een mooie tijd van en de liefste groeten van Niek en Henny .

• 16 December 2016 - 23:16

Jacqueline H:

Altijd leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Wat een heerlijk leven zo. Mooie foto's. Hebben jullie al heimwee of smaakt het naar meer? Harry wil ook naar Australie. Te oordelen naar de foto's is het zeker de moeite waard. Dank voor je kaart.

• 17 December 2016 - 11:29

Elise Douma:

Hoi Els en Hans,
    Wat een prachtige foto's van een prachtig land! Genietse daar en fijne kerstdagen alvast.
    Groetjes, Elise

• 18 December 2016 - 12:54

Elly Van Der Koore:

Wat heerlijk om te lezen en wat een prachtige foto's hebben jullie weer gemaakt. Het geeft echt een goed beeld van Australië. Het is een overweldigend land. Zeker de afstanden, dat zijn wij Hollanders niet gewend, maar de wereld is zo ontzettend mooi (helaas soms ook lelijk). Genieten jullie er nog maar lekker van, de rest gaat toch wel door. Leuk om mee te doen met de kerstwijding. Inderdaad vreemd om Kerst in de hitte te vieren, maar wel apart. Wat kan het leven dan mooi zijn ook als je alles zo bekijkt. Nog heel veel genieten dus, ons jullie belevenissen mailen en natuurlijk de prachtige foto's. Die zonnebrand trekt wel weer weg. Ik weet dat zelfs factor 50 niet helpt. Eén van onze Australische gidsen raadde zink aan. Dat smeerden ze daar ook op de schoudertjes van kinderen. De vliegen moeten jullie maar op de koop toe nemen, maar de hoeden met een voile (mijn oma had er nogal eens eentje op) staan echt alsof jullie "ontdekkingsreizigers uit een serie zijn". Veel plezier nog verder en fijne feestdagen. Veel liefs Elly.

• 18 December 2016 - 14:12

Alda:

Lieve Els en Hans. Wat heerlijk om weer je stem te horen. Heel veel dank daarvoor. Ook nu hebben we weer genoten van de prachtige foto's. Dit is voor ons ook allemaal nieuw. Wij gaan 27 december met Edith en Ed en de kinderen naar Engeland maar dat is geen wereld reis. Heel veel mooie dagen samen en tot de volgende keer. Veel liefs.

• 19 December 2016 - 05:01

Laura Giesberts:

Super mooie foto's en leuk verslag. Ja, die vliegen is verschrikkelijk maar dan weten wij dat het echt zomer is! Nog veel plezier hier! Zie jullie gauw weer!

• 19 December 2016 - 12:39

Marco De Jong:

Wat gaaf om dit zo te lezen! Wat hebben jullie al veel leuke dingen gedaan! Geniet van de rest van de reis voor je het weet is het weer voorbij!
    Groet, Marco

• 19 December 2016 - 19:43

Agnita:

Het blijft leuk om jullie mooie verhalen te lezen.En ook hartelijk dank voor de kerstkaart, Els. Wij wensen jullie ook een hele fijne kerst daar aan de andere kant. En geniet van al het moois daar!! Lieve groeten van Agnita.

• 19 December 2016 - 20:11

Monique Coster :

Hoi lieve luitjes,
    wat maken jullie toch een onwijs gave reis,leuk om de verslagen te lezen....zo is het net of wij er ook bij zijn en wat zou ik graag ook die ervaring willen hebben in Australië ,lijkt me echt geweldig!
    Het land,de omgeving ,de blauwe stralende lucht,de beesten.... fantastisch allemaal.
    Heerlijk om te zien hoe jullie genieten en lekker bruinen aan die mooie stranden.
    Nog heel veel plezier en GENIET!
    groetjes van mij,Monique XX

• 19 December 2016 - 21:24

Ad:

Dank voor de kaart en ook alvast een prettige kerst voor jullie. Zal wel een beetje vreemd zijn de kerstman zwetend in zijn kloffie in de zon. Groet Ad.