Feest - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu Feest - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Els&Hans Vermeij-Sluijter - WaarBenJij.nu

Feest

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els&Hans

15 Oktober 2016 | Nepal, Pokhara

We hebben ons eerste grote feest meegemaakt. Het heet Dashain en het is 1 van de 2 grootste religieuze feesten in (hindoeistisch) Nepal. Vergelijkbaar met het vieren van Kerst in Nederland. Dashain staat voor het overwinnen van ongeluk.

Het feest duurt meerdere dagen, het accent op de eerste dag. Al in de aanloop naar het feest worden grote schommels gemaakt waar je kinderen op ziet schommelen. Ze zijn echt groot, daardoor ziet het schommelen aan die lange touwen er heel relaxd uit. Ook zie je overal kuddes berggeiten staan die als offerdieren als deel van de maaltijd aan het feest morgen meedoen.

Het is een familiegebeuren en daarom zijn we de dag van te voren al naar het huis van de schoonfamilie van Bishnu gegaan. De dag zelf begint met je reinigen en niet eten voor de ceremonie begint. Dat reinigen gaat verder dan douchen of wassen, ook het huis en zelfs de auto’s worden schoon gemaakt. Wanneer de ceremonie begint is vooraf niet helemaal duidelijk, wel dat het dit jaar in de ochtend zal zijn. Het huis is vol met familieleden als we worden uitgenodigd om beneden te komen. (We hadden het idee dat het exacte tijdstip de zoon van Bishnu ook overviel). Iedereen is mooi aangekleed. Hans heeft voor de gelegenheid een mutsje gekregen, ik heb een setje laten maken (lenen gaat niet, ik ben echt groter dan de gemiddelde vrouw hier).

De pater familias geeft eerst de zegen aan zijn vrouw en aan degenen die in leeftijd het dichtste bij hem staan. Zij zitten naast elkaar en dan komt de hele familie bij de 4 personen die nu zitten langs. De zegen bestaat uit iets gesprokens (wat we uiteraard niet begrijpen), een tika (soort rode pasta met korreltjes) op het voorhoofd en blaadjes van bloemen in het haar (als mannen een mutsje dragen onder de muts). Er is ook nog iets met envelopjes met geld (oneven bedrag, dus 105 of 205 NPR), maar hoe dat nu precies zit binnen de eigen familie, schoonfamilie, ouder of jonger en man of vrouw is ons niet duidelijk geworden. Wij hebben iets aan het hoofd van de familie gegeven en hebben ook wel envelopjes ontvangen van familie waar wel later die dag op bezoek gingen. Wij werden als neef en nicht beschouwd. Daarna komen de volgenden in leeftijd aan de beurt om zegens, tika’s en evt envelopjes uit te delen. Iedereen die jonger is dan degenen die nu zitten komen langs, dan degenen die weer jonger zijn en zo voort. Wij hebben 4 tika’s ontvangen, de zoon van Bishnu wel 30 bij deze ochtendceremonie. Wel een mooi symbool van ‘doorgeven aan de volgende generatie’.
Dan volgt .... eten. Nog steeds niet gezamenlijk en als ontbijt rijst met geitenvlees is absoluut bijzonder. We hebben die geit een aantal dagen bij ons in de tuin zien staan. Ik heb hem ook een aantal keren goedemorgen gewenst, snap in eens beter waarom mensen vegetariër worden.
In de middag ga je langs bij andere (oudere) familie en ontvang je daar ook zegen, tika en evt envelopjes. In het huis van de schoonfamilie kwamen ook de hele dag groepjes familie langs die op leeftijdvolgorde elkaar zegenden. Op straat kom je ook allemaal mensen met voorhoofden vol tika tegen. Een bijzonder moment was dat Bischnu vroeg of wij haar ook wilden zegenen. En dat hebben we graag en vol dankbaarheid gedaan. De grootvader heeft die dag meer dan 100 zegeningen uitgedeeld.

Het was een bijzondere dag, we voelden ons echt opgenomen in de familie.
Volgende keer zal ik jullie updaten over onze belevenissen op de preschool, tot dan,

Liefs Hans en Els

• 15 Oktober 2016 - 14:12

Rob:

Wat mooi om jullie zo te volgen , wij gunnen jullie nog een pracht tijd en laat ons hier mee genieten met jullie een groet voor allen Thea rob

• 15 Oktober 2016 - 14:12

Bob :

Mooi om te lezen en zal heel indrukwekkend zijn geweest. Liefs van ons, Bob.

• 15 Oktober 2016 - 14:24

Henk:

heel bijzonder om zo iets mee te maken en je deel te voelen van het gezin. (zo hebben Lida en ik eens in de ommuurde wijk van Jerusalem het shabbat maal mogen meemaken bij een religieuze familie ; ook wij werden toen gezegend) in de kern is elke religie goed. lieve groet Henk

• 15 Oktober 2016 - 15:23

Marijke Van Wonderen :

Bijzonder allemaal!
    Geniet er van!

• 15 Oktober 2016 - 16:28

Christa:

Hoi els en Hans,
    Wat een belevenis zeg! Wij leven dan maar simpel he!
    Erg leuk dit met jullie te mogen mee beleven.
    Op naar jullie volgende ervaringen!
    Blijf genieten van deze bijzondere reis!
    Lieve groet.

• 15 Oktober 2016 - 20:13

Marjo:

Wat mooi om dit allemaal mee te maken. Groetjes Marjo

• 16 Oktober 2016 - 06:54

Tilly:

Weer zo n mooi verhaal en vele byzondere dingen die jullie meemaken en dan de foto s geweldig zo zien we dat het jullie goed gaat gr tot de volgende mooi verhalen

• 16 Oktober 2016 - 08:39

Irma:

Gaaf die schommel zeg. Jullie zijn de enige Nepalese met bril

• 16 Oktober 2016 - 09:12

Alda:

het is genieten van alle mooie verhalen, fijn dat jullie er foto's bij sturen dan zien wij ook die
    blije koppies!!!

• 16 Oktober 2016 - 09:40

Elly Van Der Koore:

Wat apart zoiets mee te maken hé? Je voelt je dan echt één van hen. Heerlijk hoor. Geef je er maar helemaal aan over. Sommige dingen zijn voor ons eenmaal niet te vatten. Dan is het motto "go with the flow". Blijf ons op de hoogte houden. Ik geniet er enorm van. Krijg heimwee naar het gevoel daarbij. Heel veel succes de verdere tijd. Het is ook heel fijn er na afloop met elkaar over te kunnen praten. In Zambia waren dat fantastische momenten van de dag bij de evaluatie na het avondeten. Veel liefs en succes, Elly

• 16 Oktober 2016 - 11:20

Joke :

Wat fantastisch om dat mee te mogen maken. Geniet maar lekker van jullie bijzondere reis. Groetjes Joke

• 16 Oktober 2016 - 14:57

Jose:

Heerlijk om te lezen hoe geweldig jullie het hebben, dit is een reis om nooit te vergeten
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag

• 17 Oktober 2016 - 13:40

Hulya Ozgur:

Wat een leuke foto's. Heel bijzonder. Geniet maar lekker.groetjes,
    Hulya

• 17 Oktober 2016 - 17:00

Annemarie:

wat ben ik blij dat ik Hans nog `even` tegenkwam in de DEKA en zo op jullie mailinglijst terecht ben gekomen!! Wat ongelofelijk bijzonder en leuk om jullie verhalen te lezen (en de bijbehorende foto`s..)
    Helemaal leuk om te lezen omdat je met zoveel gevoel en humor in detail beschrijft wat er gebeurt.
    Echt erg leuk om te lezen! Ik wens jullie nog een geweldig mooie tijd toe en verheug me alweer op het volgende verhaal
    Hartelijke groet Annemarie

• 17 Oktober 2016 - 20:42

Kees Cluistra:

Wat maken jullie een fantastische reis. Geniet van alles en vooral van alle contacten.
    Hartelijke groeten van Kees (collega)

• 18 Oktober 2016 - 14:26

Anneke Van Steenis:

Wat een fantastische ervaringen moeten dit zijn... dank voor het delen! XXX

• 19 Oktober 2016 - 18:44

Joek En Nico:

Wat een bijzondere momenten, en te beleven hoe andere mensen op deze planeet met elkaar omgaan. We zijn blij dat het goed gaat en bedankt voor jullie mooie verslag. Wat een techniek, jullie zijn zo ver weg en we beleven het helemaal. Hartelijke groet van Joek en Nico.

• 21 Oktober 2016 - 07:32

Tachel:

Wat bijzonder om mee te maken! Dank voor het delen lieverds! Smak

• 26 Oktober 2016 - 16:22

Stephanie:

geweldig Els, die foto van jou en de pater familias :) wat een bijzondere ervaring en wat fijn dat jullie dit delen